نیاز به راهنمایی دارید؟

سنسور PIR در دوربین مداربسته

PIR در دوربین مداربسته

ورود افراد به یک نقطه خاص از یک مکان همواره از اهمیت خاصی در سیستم های امنیتی و نظارتی برخوردار بود است. به همین دلیل با گذشت زمان، تکنولوژی تشخیص حرکت، تشخیص نفوذ، عبور از خط توسط تولیدکنندگان ابداع شده اند. یکی از جدیدترین فناوری هایی که به تازگی در این رابطه ابداع و تولید شده و عملکرد دقیق تری نسبت به فناوری قبلی داشته، تکنولوژی تشخیص حرکت PIR است. این تکنولوژی نیز برای تشخیص ورود سوژه به مکان غیرمجاز استفاده میگردد. نحوه کارکرد این فناوری بر اساس واکنش سنسور نسبت به تغییرات الگوی مادون قرمز موجود در محل است.

نحوه عملکرد سنسور (PIR(Passive Infrared Sensor

سنسور PIR مخفف (Passive Infrared Sensor) است که به معنی سنسور مادون قرمز غیرفعال است.
غیر فعال به این معنی است سنسور از خود تابشی ندارد و تنها با جذب اشعه کار میکند. وظیفه این سنسور در دوربین مداربسته اندازه گیری مقادیر اشعه مادون قرمز موجود در محیط است. بدیهی است اشعه مادون قرمز با چشم غیر مسلح قابل دیدن نیست و تنها با تجهیزات خاص میتوان آنهارا مشاهده کرد، بدن انسان نیز انرژی گرمایی خود را به صورت اشعه مادون قرمز منتشر میکند و سنسورهای PIR نسبت به این اشعه حساس اند. زمانی که فرد وارد مکان موردنظر شود سنسور شروع به کار کرده و زنگ آلارم به صدا درمی آید و یا شروع به عملیات ضبط میکند.


 پارامتر های تعریف شده در این تکنولوژی به گونه ای است که نسبت به تغییرات موجود در الگو اشعه مادون قرمز در محیط حساسیت بالایی داشته و در صورت هر گونه تغییر در این الگوهای تابشی، منجر به فعال شدن سنسور PIR میگردد.

واکنش سنسور PIR به این تغییرات بر اثر دو عامل صورت میگیرد:

  1. درصورت ورود سوژه به محدوده نظارتی دوربین مداربسته بر اثر اشعه مادون قرمزی که از بدن فرد منتشر میشود، سنسور فعال میگردد.
  2. اگر بخواهیم از تابش مادون قرمز سوژه صرف نظر کنیم با ورود آن به منطقه غیرمجاز الگوی تابشی موجود در آن نقطه نسبت به وضعیت قبلی نیز تغییر نموده و منجر به فعال شدن سنسور میگردد.

نکته: سنسور پی آی آر دوربین های مداربسته تنها به تغییرات دمایی حاصل از بدن انسان و حیوان پاسخ میدهد.

اجزای تشکیل دهنده سنسور PIR

  1. سنسوری PIR نسبت به نور مادون قرمز حساس بوده که پس از دریافت، آن را به میکروولت تبدیل می نماید.
  2. قرار دادن یک لنز بدین منظور که بتواند تشخیص دهد که نور مادون قرمز از مناطق مجزا و مختلفی که دارای فواصل معینی از هم هستند و نوری از میان آنها عبور نمیکند، گرفته میشود.
  3. یک مدار الکترونیکی که میتواند تغییرات ولتاژ را که در پی تغییر میزان انرژی مادون قرمز رخ میدهد، در یک بازه زمانی مشخص اندازه گیری کرده و نسبت به آن واکنش نشان می دهد.

بهتر است برای نصب یک دوربین مداربسته با سنسور PIR، اتاقها و یا فضاهایی انتخاب گردند که دارای کمترین موانع ممکن بوده و دیدی باز را برای دوربین فراهم کنند، تا در عملکرد آن اختلالی وارد نشود. مناطقی مانند سقف های باز ویا دیوارهای بزرگی که کمترین وسایل دکوری را داشته ویا سیستم تهویه رو آن نصب نیست بهترین گزینه های موجود هستند. اگر بطور مثال دوربین را در نزدیکی سیستم تهویه نصب نمایید هوای گرم یا سرد خارج شده از آن کاملا سنسور را مختل نموده و منجر به ایجاد آلارم های کاذب میگردد.  

در پایان ممنون که تا اینجا آموزش همراه ما بودید ، ما سعی داریم مطالب را مفید و کوتاه در اختیار شما قرار دهیم ،در پایان امیدواریم که از این آموزش استفاده لازم را برده باشید. در صورتی که در مورد هرکدام از این مطالب سوالی داشتید میتوانید در ادامه این مطلب و در قسمت نظرات آنرا با ما درمیان بگذارید یا با مشاوران سام ایران تماس حاصل فرمایید.

نیاز به یک دوربین مداربسته دارید؟ با سام ایران تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ثبت نام همکاری

برای ثبت نام همکاری و بهره مندی از تخفیفات ویژه یلدایی فرم زیر را تکمیل نمایید.