نیاز به راهنمایی دارید؟

همه چیز در مورد کابل شبکه

کابل شبکه به مجموعه سیم‌هایی از جنس مس یا شیشه گفته می‌شود که برای اتصال و انتقال داده و اطلاعات بین کامپیوترها تمام دستگاه های شبکه ای را بهم متصل می کند.
کابل شبکه از نظر شکل ظاهری مانند کابل تلفن است اما با این تفاوت که کابل شبکه دارای 8 رشته سیم است اما کابل تلفن 2 یا 4 سیم دارد البته این نکته را می توان توجه کرد که با 4 تا سیم می شود پهنای باند 10 مگابیت در ثانیه ارسال و دریافت کرد.

وظیفه اصلی کابل شبکه این است که اطلاعات را از یک کامپیوتر به کامپیوتر دیگر شبکه ارسال می کند. پس کابل شبکه به وسیله ی یک سوکت به دستگاه های شبکه متصل می شود تا بین 2 دستگاه دیتا را انتقال دهد. کابل شبکه انواع مختلفی دارد:
1) کابل کواکسیال
2) کابل فیبر نوری
3) کابل های زوج بهم تابیده

کابل شبکه فیبر نوری بیش تر در اماکن نظامی مورد استفاده قرار می گیرد و کابل های زوج بهم تابیده شده برای مصارف خانگی و مغازه ها کاربرد دارند و متداول ترین آنها کابل LAN است. کابل شبکه از 8 سیم با رنگ های مختلف تشکیل شده است که دارای 4 رنگ اصلی و 4 رنگ فرعی است رنگ های اصلی شامل رنگ سبز،آبی،نارنجی،قهوه ای و رنگ های فرعی شامل ترکیب رنگ اصلی و رنگ سفید می باشد به طور مثال سفید آبی، از ترکیب یک رنگ اصلی با یک رنگ فرعی یک زوج تشکیل می شود.

کابل شبکه
شیلددار
بدون شیلد

وظیفه اصلی این کابل ها این می باشد که از نویزهای داخلی و خارجی جلوگیری می کند. به طور کلی کابل شبکه دو حالت دارد:
  STP=shielded twisted pair
UTP=unshielded twisted pair
به معنی زوج بهم تابیده بدون شیلدار. شیلدها دور کل سیم ها یا دور زوج سیم ها یا دور 4 تا سیم و در بعضی از مواقع دور تمام سیم ها پیچیده می شوند از این کابل ها برای مسافت های طولانی که امکان نویز پذیری بالایی دارد،بکار می رود حال از کابل شبکه بدون شیلد برای مسافتی کوتاه بین مودم تا کامپیوتر مورد استفاده قرار میگیرد.

کابل شبکه براساس سرعت پهنای باند و نویز پذیری آنها به چند دسته تقسیم می شوند که به هرکدام از این دسته ها
“کتگوری” گفته میشود. کابل شبکه CAT1 به این معناست که این کابل شبکه از دسته یا کتگوری 1 که اولین دسته از سیم های بهم تابیده است که سیم تلفن دراین دسته اول قرار می گیرد که فقط سیگنال صوتی را ارسال میکند لذا از دسته CAT2 به بعد اطلاعات را ارسال می شود. با پیشرفت تکنولوژی معمولا پهنای باند بالا رفته ولی نویز پذیری آنها کاهش می یابد هم چنین هرچه عدد بعداز CAT بزرگ تر باشد دارای استاندارد جدیدی است برای مثال CAT5E با یک حرف بعد از عدد این استاندارد را نشان می دهند لذا این استاندارد بیانگر سرعت انتقال دیتا یا کاهش نویز می باشد.

انتقال اطلاعات در کابل شبکه 2 مدل دارد مدل اول 4 تا سیم مدل دوم 8 تا سیم. در مدل 4 تا سیم 2 تا سیم برای ارسال اطلاعات و 2 تای دیگر برای دریافت اطلاعات کاربرد دارند و هم چنین با پهنای باند 100 مگابیت در ثانیه ساپورت می شود. اگر پهنای باند از 1000 مگابیت در ثانیه بیش تر باشد از مدل 8 تا سیم استفاده می کنیم که در این مدل از 4 تا سیم برای دریافت اطلاعات و از 4 تا دیگر برای دریافت اطلاعات استفاده می شود.

نیاز به یک دوربین مداربسته دارید؟ با سام ایران تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ثبت نام همکاری

برای ثبت نام همکاری و بهره مندی از تخفیفات ویژه یلدایی فرم زیر را تکمیل نمایید.