نیاز به راهنمایی دارید؟

مفهوم و کارایی شاتر دوربین مداربسته

تصاویر در دوربین های مداربسته به وسیله نور تشکیل می شوند. از این رو دیافراگم دوربین برای تابیده شدن نور به لنز، با توجه به شرایط نوری محیط بزرگ و کوچک می شود. سرعت شاتر و یا Shutter Speed دوربین مداربسته که به آن Shutter Time نیز می گویند، شاتر یک عنصر مهم در دوربین ها است. قسمتی از دوربین که اجازه وارد شدن نور به لنز را برای مدت زمان مشخصی می دهد، شاتر می گویند. شاتر در دوربین مداربسته عملکردی مشابه شاتر در دوربین های عکاسی دارد. 

camera image

سرعت شاتر و یا Shutter Speed دوربین مداربسته که به آن Shutter Time نیز می گویند، از جمله مهم ترین فاکتورهای مهم در دوربین مدار بسته و دوربین عکاسی است که تاثیر زیادی در نوع تصویر خروجی و نیز نور آن دارد. چنانچه از این قابلیت استفاده کنید، این امکان را دارید که برخی از ویژگی های تصویر را تنظیم کنید. این قابلیت معمولا در انواع دوربین های خودرو بسیار کارآمد است، چراکه در این دوربین ها ثبت تصاویر با کیفیت بالا برای تشخیص واضح اعداد اهمیت بسیار زیادی دارد.

سرعت شاتر در دوربین مداربسته

سرعت شاتر، به مدت زمانی گفته می شود که سنسور دوربین در معرض نور قرار می گیرد. به بیانی ساده تر، فاصله زمانی ای که شاتر دوربین باز است و نور امکان ورود به دوربین را دارد را شاتر تایم می گویند. لازم به ذکر است که شاتر پرده ای است که در مقابل لنز دوربین قرار داشته و زمانی که باز می شود، نور به فضای دوربین ورود می کند. اجازه دهید این موضوع را با ذکر یک مثال برایتان توضیح دهیم. فرض کنید که قصد دارید از یک خودرو در حال حرکت تصویر برداری کنید. این Shutter Speed است که میزان شفافیت تصویر را مشخص می کند. اگر فاصله زمانی طولانی تر از یک حد مجاز باشد، تصویر تار  می شود و اگر کوتاه تر از آن زمان باشد تصویر تاریک می شود.

shutter speed image

انتخاب سرعت شاتر در دوربین مداربسته وابسته به شرایط نوری محیط است. در شرایط نوری کافی، می توانید سرعت شاتر را بالا ببرید تا تصاویر با جزئیات بیشتر ثبت شوند. اما در شرایط نوری کم، می توانید سرعت شاتر را کاهش داده تا تصاویری با کمترین نویز نوری و با کیفیت به دست آورید. در نهایت، انتخاب سرعت شاتر برای دوربین مدار بسته به نیازهای کاربر و نوع کاربری آن بستگی دارد. سرعت شاتر در دوربین های مداربسته متغیر است. مقادیر معمول سرعت شاتر برای دوربین های مداربسته در محدوده‌هایی مانند 1/30 ثانیه، 1/60 ثانیه، 1/100 ثانیه و 1/1000 ثانیه قرار می‌گیرد. همچنین، برخی از دوربین های مدار بسته قابلیت تنظیم سرعت شاتر را دارند.

shutter speed low to high rate image

تکنولوژی Sense UP در دوربین مداربسته

Sense UP به قابلیتی در دوربین مداربسته گفته میشود که سرعت بسته شدن شاتر را کندتر میکند به این ترتیب نور بیشتری وارد دوربین شده و تصویر روشن تری گرفته میشود. در مکان های تاریک معمولا نیاز به نصب سیستم روشنایی است که با داشتن این قابلیت نیاز به نور مصنوعی در محل به حداقل میرسد. در مقایسه با چشم انسان زمانی را تصور کنید که در یک محیط تاریک قرار گرفته اید، عنبیه چشم گشاد میشود که نور بیشتری وارد چشم شود و بعد از مدت کوتاهی محیط قابل مشاهده میشود.

sense up image

تاثیر سرعت شاتر در کیفیت تصویر

جزئیات و وضوح تصویر: سرعت شاتر بالا می‌تواند به ثبت جزئیات بیشتر در تصویر کمک کند، زیرا زمان برای ورود نور به حسگر تصویر کوتاه تر است. این منجر به تصاویر واضح تر و با رزولوشن بالاتر می‌شود. با افزایش سرعت شاتر، جزئیات حرکتی در تصویر نیز کمتر قابل تشخیص خواهد بود.

نورپردازی و اشباع نوری: سرعت شاتر نقش مهمی در کنترل نورپردازی تصویر ایفا می کند. سرعت شاتر بالا، میزان نور وارد حسگر را کاهش می دهد و ممکن است در شرایط نوری قوی، تصاویر کمی تار و دارای اشباع نوری شوند. در مقابل، سرعت شاتر پایین میزان نور وارد شده به حسگر را افزایش داده و در شرایط کم نور، تصاویر روشن تر و با کمترین نویز را ارائه می دهد.

shutter speed in image quality

تار شدن تصویر: در برخی از مواقع ممکن است با تار شدن اشیا متحرک در دوربین مداربسته مواجه شوید. سرعت شاتر پایین، زمان بیشتری برای باز بودن شاتر را فراهم می کند و این میزان تاری را افزایش می دهد. اگر سوژه در حال حرکت است و سرعت شاتر پایین است، ممکن است تصویر تار شده و جزئیات کمتری در تصویر قابل مشاهده باشد.

بنابراین، برای انتخاب صحیح سرعت شاتر در دوربین مداربسته، باید شرایط نوری و حرکتی محیط را در نظر بگیرید و سرعت shutter را به گونه ای تنظیم کنید که جزئیات مورد نظر با کیفیت مناسب ضبط شود.

حالتهای تنظیم شاتر

حالت دستی: (Manual) برای تنظیم شاتر دوربین مداربسته از حالت دستی نیز می توانید استفاده کنید. در این حالت، شما می توانید سرعت شاتر را به صورت دستی تنظیم کنید.

حالت اتوماتیک: (Auto) در این حالت، دوربین به صورت خودکار سرعت شاتر را تنظیم می‌کند و بهترین تنظیمات را بر اساس نوردهی و شرایط محیطی فعلی انتخاب می‌کند. اغلب دوربین های مداربسته از حالت اتوماتیک برای تنظیم سرعت شاتر استفاده می کنند.

brightness in shutter speed

تفاوت تنظیمات خودکار سرعت شاتر و تنظیم دستی

سیستم های نظارتی عموما بصورت پیش فرض بر روی کنترل اتوماتیک سرعت شاتر تنظیم شده اند. این اصل به این معنا است که دوربین شما قادر است shutter speed را براساس شرایط تغییر دهد. یعنی در زمانی که محیط شما بسیار روشن است، سرعت شاتر سریعتر شده و در محیطهای تاریک سرعت شاتر کندتر می شود. از طرفی کاربران هم میتوانند برای بهبود کنترل روی طیف exposure بصورت دستی سرعت شاتر را کاهش یا افزایش دهند تا بر روی حداقل یا حداکثر سرعت تنظیم کنند. اما گفتنی است که در حالت عادی اصلا نیازی به انجام اینکار و تنظیم دستی شاتر نیست و تنها در زمانی که ضعف یا نقصی در میزان پیش فرض که توسط کارخانه تنظیم شده است، مشاهده کردید، می توانید تغییراتی اعمال کنید. در سال 2017 به بعد تقریبا همه دوربینهای نظارتی که روانه ی بازار می شدند از تنظیمات پیشفرض shutter speed استفاده می کنند اما با این حال تنظیمات دستی هنوز هم قابل استفاده هستند و در مواردی مثل ضبط شماره پلاک خودرو یا تشخیص ماشینی بکار می آیند.

نیاز به یک دوربین مداربسته دارید؟ با سام ایران تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ثبت نام همکاری

برای ثبت نام همکاری و بهره مندی از تخفیفات ویژه یلدایی فرم زیر را تکمیل نمایید.