نیاز به راهنمایی دارید؟

تکنولوژی مه زدایی یا Defog در دوربین مداربسته

یکی از فاکتور های مهم در یک سیستم مداربسته کیفیت تصاویر ارسالی از دوربین ها است. با پیشرفت تکنولوژی، دوربین های مداربسته با ویژگی های خاصی به بازار آمده اند که نیاز مصرف کنندگان را به خوبی برطرف می سازند. دوربین های دیجیتال و مگاپیکسلی کیفیت تصاویر بسیار مناسبی ارائه می دهند. با این حال در کاربری های خاص این به تنهایی کافی نیست و عوامل دیگری همچون کیفیت نمایش رنگ ها، کنتراست نور و … نیز بر کیفیت تصاویر تاثیر بسزایی دارند. به ویژه آنکه شرایط جوی و آب و هوایی نیز در مکان های مختلف متفاوت بوده و بر عملکرد دوربین ها تاثیر بسزایی دارد. 

defog

در شرایطی که نور محیط مناسب بوده و شرایط آب و هوایی نیز مساعداست، طبیعتا مشکلی در عملکرد دوربین ها نخواهید داشت. اما شرایط جوی نا مساعد و غیر معمول مانند بارش باران و یا هوای غبار آلود و مه گرفته قطعا بر عملکرد دوربین ها تاثیر گذاشته و اگر فاقد کارایی لازم باشند، شما را با مشکل مواجه خواهند ساخت. ذرات معلقی که در فضا وجود دارند اغلب منجر به کاهش کیفیت تصاویر می گردند و این امر باعث می شود که وضوح و جزئیات تصاویر به خوبی نمایان نباشد. این امر بالاخص برای دوربین هایی که در محیط های خارجی نصب می گردند به نوبه خود مشکل بزرگی محسوب می گردد.

نحوه کار تکنولوژی Defog

دوربین مداربسته ضد مه از یک عدسی با قابلیت تشخیص مه و گرد و غبار استفاده می کند. زمانی که قطرات آب در هوا معلق باشند، باعث انعکاس و پراکندگی نور می شوند. در این شرایط دید دوربین مدار بسته کاهش پیدا می کند و باعث ثبت تصاویر با کیفیت بسیار پایین می شود. عملکرد Defog در دو مرحله انجام می شود. این دوربین ابتدا با استفاده از عدسی مخصوص میزان چگالی مه و گرد و غبار در تصویر را تشخیص می دهد. در مرحله بعد به منظور بازسازی سیگنال های ویدئویی، تمام پیکسل های تصویر را تجزیه و تحلیل می کند. سپس به تصحیح کنتراست، رنگ و وضوح تصویر می پردازد.

defog

افزایش کیفیت تصویر: در این روش کیفیت تصاویر با بهبود کنتراست افزایش می یابد. بنابراین در تصویری که مشاهده می کنید مه و یا گرد و غبار دیده نمی شود.
در روش بهبود تصویر non-model، کیفیت تصویر تا حدی افزایش می یابد. در واقع فقط جلوه بصری تصویر تغییر می کند و کیفیت تصویر به طور موثری افزایش نمی یابد. در این الگوریتم از منطق فازی، برابری هیستوگرام و تغییر فیلترینگ استفاده می شود. برابری هیستوگرام در دو نوع سراسری و جزیی قابل انجام است. هر کدام از آنها معایبی از جمله بهبود ناچیز تصویر و یا تکه تکه شدن تصویر را دارند.

defog on vs defog off

بازیابی جزئیات تصویر: در این قسمت علت کاهش کیفیت تصویر بررسی می شود. سپس تصویر مورد نظر بر اساس تصویر مرجع بازسازی می شود. تصویر مرجع بر اساس تصاویری که در زمان های مختلف گرفته شده است ایجاد می شود. اما در روش بازیابی تصویر، کیفیت تصویر براساس فیلتر کردن و تصویر مرجع اصلاح می شود. تصویر مرجع از تصاویر در زمان های مختلف برای تعیین پارامترهای مدل فیزیکی ایجاد شده است. این الگوریتم از راهکارهای فیلتر کردن، روش آنتروپی ماکزیمم و تخمین استفاده می کند. فیلتر کردن و آنتروپی حداکثر، محاسبات سنگین و پیچیده ای دارند اما وضوح بالا را ایجاد می کنند. تخمین عملکرد تصویر مخرب نیز بر طبق یک مدل فیزیکی عمل می کند.

defog

کاربرد تکنولوژی Defog

دوربین های مداربسته ضد مه در محیط های بیرونی کاربرد دارند. در برخی از پروژه ها جزئیات و کیفیت تصویر در شرایط جوی مختلف برای کاربر دارای اهمیت بسیاری است. در این پروژه ها می توان از دوربین مداربسته ضد مه استفاده کرد تا در شرایط جوی مختلف مانند مه، دود، گرد و غبار بتوان تصاویر را با جزئیات و کیفیت مناسب دریافت کرد. از دوربین های مداربسته Defog اغلب در کاربری هایی مانند بزرگراه ها، راه آهن ها، فرودگاه ها، محوطه بیرون باشگاه ها، دوربین های پلاک خوان و… استفاده می شود.

defog on vs defog off

VPS نام دیگر Defog

در دیتاشیت برخی از دوربین های مداربسته ممکن است با عبارت VPSمواجه شوید. VPS مخفف عبارت Virtual Progressive Scanning است. قابلیت VPS همان قابلیت Defog و ضد مه در سیستم های مدار بسته است. به عبارت دیگر برخی از تولید کنندگان سیستم مداربسته قابلیت ضد مه را Defog و برخی دیگر آن را VPS می نامند. در نتیجه برای تشخیص دوربین مداربسته ضد مه از دوربین معمولی، می توانید به دیتاشیت و کاتالوگ آن مراجعه کنید. ذکر عبارت Defog و VPS در دیتاشیت نشان دهنده ضد مه بودن دوربین مداربسته است.

نیاز به یک دوربین مداربسته دارید؟ با سام ایران تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ثبت نام همکاری

برای ثبت نام همکاری و بهره مندی از تخفیفات ویژه یلدایی فرم زیر را تکمیل نمایید.