نیاز به راهنمایی دارید؟

دوربین مداربسته موتورایز چیست و کاربرد آن

اولین نسل دوربین های مداربسته به صورت ثابت تولید شدند که تنها قادر به ثبت تصاویر محدوده مشخصی هستند. با گذشت زمان تکنولوژی در دوربین های مداربسته پیشرفت کرد. همچنین کاربران به دنبال دوربین هایی با قابلیت تغییر در زاویه دید و زوم کردن بودند تا بتوان تصاویر را در زوایای مختلف با جزئیات مشاهده کرد. از این رو شرکت های تولید کننده از جمله شرکت داهوا، دوربین های مداربسته را با لنزهای مختلف تولید کرده اند. این دوربین ها شامل دوربین مداربسته موتورایز و دوربین مداربسته وریفوکال است.

به طور کلی دو دسته لنزهای دوربین ثابت و متغیر یا وریفوکال در دوربین ها به کار می رود. حال خود لنزهای وریفوکال به دو دسته موتورایز و دستی تقسیم بندی می شوند.

دوربین های موتورایز

به دلیل قابلیت تغییر زاویه دید، بزرگنمایی و کوچک نمایی در لنز موتورایز، معمولا از این دوربین ها در پروژه های بزرگ و حساس که نیاز به تغییر زاویه دید وجود دارد استفاده می شود. لنز موتورایز در دوربین های اسپید دام، دام و بولت به کار می رود. معمولا در محیط های بیرونی به دلیل شرایط آب و هوایی و وجود گرد و غبار از دوربین بولت موتورایز استفاده می شود. اما در کاربری های داخلی و سرپوشیده معمولا از دوربین های دام استفاده می شود. در نتیجه انتخاب بین دوربین دام و یا بولت موتورایز بستگی به نوع کاربری شما دارد. همچنین در پروژه های بسیار بزرگ از دوربین های اسپیددام استفاده می شود.

در برخی از پروژه ها ممکن است نیاز به حضور اپراتور و تغییر زاویه دید دوربین در ساعات مختلف باشد. در این پروژه ها باید از دوربین مدار بسته موتورایز استفاده کنید. دوربین های موتورایز می توانند با استفاده از دستگاه ضبط DVR و NVR و یا نرم افزارهای مخصوص موبایل یا کامپیوتر، تصویر را بزرگ و یا کوچک کنند. همچنین می توان از راه دور عملیات فوکوس را در این دوربین ها انجام داد. هر چه فاصله کانونی لنز دوربین بیشتر باشد، زوم بر روی تصاویر نیز بیشتر است. دوربین های مداربسته موتورایز دارای فاصله کانونی مختلفی هستند.

لنز و مزایای دوربین های موتورایز

دوربین موتورایز با ارائه قابلیت تنظیمات اتومات و از راه دور، کار را برای کاربران راحت تر کرده است. به این ترتیب نیازی نیست تا برای زوم کردن بر روی تصاویر یا برای تغییر زاویه دید به صورت دستی دوربین مدار بسته را تنظیم کنید. امکان فوکوس اتومات نیز در این محصول، کمک می کند تا بتوانید بدون افت کیفیت تصاویر بر روی سوژه مورد نظر زوم کنید. زیرا زوم به صورت اپتیکال است و نه دیجیتالی.

*زوم اپتیکال: به این معنا است که  اگر دوربین مدار بسته motorize را برای محل خود انتخاب کرده باشید، این امکان را دارید که فاصله ی کانونی برد اصلی تا لنز دوربین مدار بسته را متناسب با زاویه دیدتان کم و یا زیاد کنید که اگر در کمترین حالت قرار دهید، تصاویر را با بزرگنمایی زیاد بدون هیچ گونه افت کیفیتی و اگر در این فاصله در بیشترین حالت خود باشد، تصویری با دید بالاتری خواهید داشت. این امکان را نیز شما می توانید هم بر روی دستگاه مرکزی خود و هم بر روی تلفن همراهتان داشته باشید و با استفاده از تلفن همراه اقدام به بزرگنمایی کنید.

*زوم دیجیتال: اکثر دوربین های مدار بسته این امکان را به شما می دهند که بتوانید تصاویر را بزرگ کنید؛ ولی مشکل اصلی در این مدل از بزرگنمایی این است که باعث افت زیاد کیفیت می شود و تصاویر دلخواهی به شما نخواهد داد.

این قابلیت در دوربین موتورایز، هنگامی که دوربین مداربسته مجهز به تشخیص چهره باشد از اهمیت بیشتری برخوردار خواهد بود. با قرار گرفتن این دو تکنولوژی در کنار یکدیگر تصاویر با جزییات بیشتر و بهتری نمایش داده و ثبت خواهند شد.

دوربین وریفوکال چیست؟

دوربین مداربسته با لنز متغیر را دوربین وریفوکال می نامند. این دوربین ها دارای زاویه های 80 درجه، 90 درجه و… هستند. بر روی بدنه این دوربین ها دو پیچ وجود دارد. زوم و فوکوس با استفاده از این دو پیچ بر روی دوربین انجام می شود. هر چه بزرگنمایی بیشتر باشد، زاویه دید دوربین کوچک تر است و هر چه زاویه دید وسیع تر باشد، میزان بزرگ نمایی کمتر است.

تفاوت لنز موتورایز و وریفوکال

لنزهای وریفوکال را لنز متغیر نیز می نامند. دوربین های مداربسته وریفوکال دارای دو فاصله کانونی هستند. در دوربین مداربسته وریفوکال، عملیات بزرگنمایی و زوم به صورت دستی انجام می شود. دوربین های مداربسته وریفوکال دارای یک اهرم هستند که با استفاده از آن می توان بر روی تصاویر زوم کرد. اما در لنز دوربین های موتورایز یک موتور قرار دارد که با استفاده از آن می توان فاصله کانونی را تغییر داد. به عبارت دیگر تغییر زاویه دید و فوکوس در دوربین های موتورایز به صورت نرم افزاری و در دوربین های وریفوکال به صورت دستی انجام می شود. دوربین مداربسته موتورایز در مقایسه با دوربین مداربسته وریفوکال دارای میدان دید گسترده تری است.

یکی دیگر از تفاوت های لنز وریفوکال و موتورایز در قیمت آن ها است. همانطور که می دانید عوامل تاثیر گذار بر روی قیمت دوربین مداربسته متفاوت هستند. قیمت دوربین مداربسته به تکنولوژی، کیفیت تصویر، برند و قابلیت های دوربین بستگی دارد. اما به طور کلی دوربین مداربسته با لنز موتورایز دارای قیمت بالاتری نسبت به دوربین مداربسته با لنز وریفوکال است. این تفاوت قیمت به دلیل موتور الکتریکی موجود در لنز موتورایز است.

محل و نحوه نصب دوربین های موتورایز

در حالت کلی نصب و راه اندازی این مدل، تفاوت چندانی با مابقی دوربین های مدار بسته ندارد؛ نکته ای که در نصب دوربین مدار بسته موتورایز وجود دارد این است که کارشناس نصب با توجه به شرایط موجود باید تمامی نکات را رعایت کند و ارتفاع مناسب و کانون تصویر را در نظر بگیرد؛ کانون تصویر برای این مهم است که شما زمانی که می خواهید تصویر را بزرگنمایی کنید، تصویر در کانون تصویر به جلو حرکت می کند.

با توجه به زاویه دید دوربین، امکان زوم و کنترل از راه دور، دوربین مداربسته را باید در محلی نصب کرد که بیشترین فضای مورد نظر تحت نظارت کاربر قرار گیرد. بنابراین برای انتخاب مکان نصب لازم است از کارشناسان این زمینه کمک بگیرید. بعد از نصب نیز می توانید تصاویر دوربین را در زوایای مختلف تست و بازبینی کنید تا به شرایط مطلوب دست پیدا کنید.

نیاز به یک دوربین مداربسته دارید؟ با سام ایران تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ثبت نام همکاری

برای ثبت نام همکاری و بهره مندی از تخفیفات ویژه یلدایی فرم زیر را تکمیل نمایید.