نیاز به راهنمایی دارید؟

راهنمای سوکت زدن شبکه در دوربین مداربسته

یکی از سخت ترین قسمت‌هایی که در هنگام نصب دوربین مدار بسته وجود دارد سوکت زدن شبکه می‌باشد، اهمیت سوکت زدن شبکه از آن جهت است که اگر به درستی انجام نشود سیگنال‌های اطلاعات ارسال نمی‌شود و سیستم را دچار اختلال می‌کند.

عکس سوکت شبکه


به طور کلی کابل‌های شبکه را طبق دو استاندارد می‌توان سوکت زد که این استانداردها شامل T_568B و T_568A می باشند، این دو استاندارد تفاوت فراوانی با هم ندارد، اما معمولاً در ایران برای دوربین مدار بسته از استاندارد T_568B  استفاده می‌شود که به آن اتصال استریت نیز می‌گویند، تفاوت بین این دو استاندارد در نحوه چیدن سیم‌ها می‌باشد، در استاندارد متداول T_568B ترتیب قرار گرفتن سیم‌ها به صورت سفید _ نارنجی، نارنجی، سفید _ سبز، آبی، سفید _ آبی، سبز، سفید _ قهوه ای و قهوه ای می‌باشد و ترتیب قرار گرفتن رنگ ها در T_568A سفید _ سبز، سبز، سفید _ نارنجی، آبی، سفید _ آبی، نارنجی، سفید _ قهوه‌ای و قهوه‌ای می‌باشد.

عکس استاندارهای رنگ بندی سوکت شبکه

به اتصال T_568A اتصال کراس نیز گفته می‌شود، از اتصال استریت معمولا برای اتصال کابل شبکه به دستگاه روتر یا سوئیچ استفاده می‌گردد و علاوه بر این برای NVR هایی که دارای پورت‌های POE هستند نیز از اتصال استریت استفاده می‌شود، از اتصال کلاس در مواقعی استفاده می‌کنند که بخواهند دوربین شبکه را مستقیما به کامپیوتر وصل کنند، برای انجام سوکت شبکه در دوربین مدار بسته هم مانند سایر عملیات نصب و تعمیر دیگر تجهیزات و وسایل لازم است که در صورت تهیه آن‎ها کار زدن سوکت شبکه راحت‌تر خواهد شد، در تهیه ابزار و تجهیزات مورد نیاز برای زدن سوکت شبکه توصیه می‌شود که دقت و توجه کافی داشته باشید و بهترین مدل‌ها و برند‌ها را تهیه کنید.

عکس از سریه سوکت شبکه

1) تجهیزاتی که برای زدن سوکت شبکه لازم و ضروری است:

* تستر شبکه:

با استفاده از تستر شبکه می‌توان تشخیص داد که کابل شبکه قطعی دارد یا نه، بعد از اجرای پنسیو می‌توان با استفاده از تستر شبکه تمام پریز‌های شبکه، پچ پنل‌ها و سوکت‎های شبکه را تست زد تا قبل از راه اندازی شبکه عیب و ایرادات احتمالی آن مشخص گردد.

* سوکت Rj-45:

این سوکت یک نوع کانکتور استاندارد برای کابل‌های شبکه است که این کابل معمولاً به عنوان کابل‌های اترنت و شبکه ساخته می‌شود، در انتهای کابل‌های شبکه کانکتورهایی وجود دارد که به جک های Rj_45 دستگاه‌های که به پروتکل ارترنت مجهز هستند، متصل می‌شوند.

عکس تستر شبکه

* آچار سوکت زن شبکه:

آچار سوکت زن شبکه ابزاری است که از نظر شکل ظاهری شبیه انبردست است ولی کاربرد آن با انبردست متفاوت است، در بازار آچار‌های سوکت زن شبکه مختلفی وجود دارد که بعضی از آن‌ها مخصوص زدن سوکت مخصوص زدن سوکت های Rj_45 می‌باشد و برخی دیگر برای زدن سوکت‌های Rj_11 و …. مناسب می‌باشد که به وسیله آن‌ها می توان به کابل‌های شبکه که به صورت زوج‌های بهم تابیده شده می‌باشند سوکت زد و برخی دیگر از آچارها نیز وجود دارند که توانایی سوکت زدن همزمان سوکتهای Rj_45 و Rj_11 را دارند، این نوع آچارها آچار‌های مناسبی هستند.

عکس آچار سوکت شبکه

* کابل شبکه CAT5 و CAT6:

کابل‌های شبکه به دسته‌هایی به نام category تقسیم می‌شوند که به طور خلاصه به آن‌ها CAT می‌گویند ،تاکنون هشت دسته از این کابل‌ها به وجود آمده است که در نصب سوکت شبکه دوربین مداربسته از نوع پنجم و ششم یعنی CAT5 و CAT6 استفاده می‌گردد . این دو کابل از نظر ظاهری تفاوت‌هایی مثل قرار داشتن تفکیک کننده زوج‌ها در وسط کابل، ضخامت بیشتر هر سیم در کابل CAT6 و تعداد دورهای بیشتر در زوج‌های به هم تابیده شده کابل CAT6می‌باشد، همان طور که می‌دانید کابل‌های شبکه همواره از هشت رشته سیم تشکیل شده‌اند که به صورت به هم تابیده می‌باشند و چهار زوج را تشکیل می‌دهند برای کم کردن تداخل الکترومغناطیسی بین زوج‌ها خود  چهار زوج را نیز به دور هم می‌پیچند در کابل‌های CAT6 از یک تفکیک کننده پلاستیکی برای ثابت نگه داشتن تابیدگی استفاده می‌شود.

عکس کابل شبکه Cat6

2) مراحل انجام سوکت زدن شبکه

ابتدا کابل شبکه را به اندازه حدود دو و نیم سانتی متر یا یک اینچ لخت کنید، برای لخت کردن سیم می‌توانید از سیم لخت کن یا کاتر استفاده کنید، بعضی از افراد برای این کار از سیم چین استفاده می‌کنند که کار کاملا اشتباهی است و باید از کاتر مخصوص استفاده شود، دقت کنید در هنگام انجام این کار نکات ایمنی را رعایت کنید و از خطرات احتمالی که ممکن است پیش بیاید جلوگیری نمایید.

در مرحله دوم بعد از اینکه کابل را لخت کردید،  سیم‌های موجود در کابل را  به راحتی و با دقت باز کنید و با توجه به رنگ آن‌ها کابل ها را جفت کنید، منظور از زوج کردن یا جفت کردن این می‌باشد که برای مثال کابل‌های نارنجی و سفید نارنجی و آبی و سفید آبی در یک گروه یا زوج قرار بگیرد، مرحله با توجه به نوع اتصال ای که در نظر دارید ( که گفتیم معمولاً اتصال استریت برای ما متداول تر می‌باشد ) را مرتب کنید، در نحوه چینش و ترتیب قرار گرفتن رنگ‌ها را در بالا اشاره کردیم.

عکس کابل Cat6

بعد از اینکه رنگ ها با توجه به اتصال کراس یا استریت مرتب شدند، سر سیم‌ها را به صورت کاملاً صاف در دست گرفته و محکم نگه دارید، سپس قیچی نمایید، به طوری که حدود یک سوم از طول سیم‌ها ( یعنی حدود یک سوم از 5/2 سانتی متر )  لخت بماند، دقت کنید که قسمت زیادی از سیم‌ها لخت نماند، زیرا باعث می‌شود کابل به خوبی با سوکت زدن متصل نگردد.

بعد از قیچی کردن سیم‌ها آنها را به همان صورت صاف وارد سوکت کنید، دقت کنید که سیم‌ها کاملا تا انتهای سوکت رفته باشند، به نحوه قرارگیری عایق آبی رنگ نیز توجه داشته باشید که قطعاً باید تا داخل سوکت یعنی تا انتهای داخل سوکت برسد و در مرحله آخر سوکت را به وسیله دستگاه پرس، پرس کنید دسته‌های پرس را با قدرت فشار دهید تا از اتصال درست سیم‌ها و سر سوپاپ اطمینان حاصل کنید.

عکس از میز کار

بعد از انجام مراحل بالا کار تمام است و یک سر از کابل شما قابل استفاده می‌باشد، در نهایت هم با استفاده از تستر شبکه می‌توانید سوکت شبکه را تست کنید و در صورت این که تست کردید و مشکلی نداشت می‌توان شبکه راه اندازی نمایید.

با توجه به مطالب گفته شده مستحضرید که نحوه سوکت زدن شبکه برای دوربین مدار بسته کار چندان دشواری نیست و با اندکی دقت و تلاش می‌توانید این کار را یاد بگیرید و در مواقع لازم خودتان از پس انجام آن بربیایید برای تسلط بیشتر می‌توانید در حضور یک فرد متخصص چندین بار این کار را انجام دهید تا از صحت روش کار خود اطمینان حاصل نمایید.

نیاز به یک دوربین مداربسته دارید؟ با سام ایران تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ثبت نام همکاری

برای ثبت نام همکاری و بهره مندی از تخفیفات ویژه یلدایی فرم زیر را تکمیل نمایید.