نیاز به راهنمایی دارید؟

فریم در ثانیه (فریم ریت/FPS) دوربین مداربسته

سرعتی که دوربین مدار بسته در هر ثانیه می تواند ضبط کند را Frame Rate per Second  می گویند. فریم بر ثانیه،روشی برای اندازه گیری میزان فریم ضبط شده توسط سیستم دوربین امنیتی شما در هر ثانیه از فیلم است. به عنوان مثال، اگر دوربین امنیتی شما 30 فریم در ثانیه ضبط می کند، به این معنی است که می تواند 30 فریم را در یک ثانیه از فیلم ضبط کند. طبیعتا هرچه تعداد تصاویر ثابت به وجود آورنده یک تصویر متحرک بیشتر باشد شما جزئیات بیشتری از حرکات را خواهید دید.

fps

چشم انسان قادر نیست بیش از 7 تا 10 فریم در ثانیه رو ببیند. این به این معناست که یک تصویر 10 فریم در ثانیه به همان میزان زنده به نظر میرسد که یک تصویر 30 فریم در ثانیه. تعداد فریم های تصویر در ثانیه زمانی اهمیت پیدا می کند که حرکتی در تصویر اتفاق بیافتد. در صورت حرکت در تصویر 30 فریم شما جزئیات خیلی کمتری را نسبت به تصویر 10 فریم از دست می دهید. در تصاویر با فریم پایین حرکت می تواند موجب تار شدن شدید تصاویر و عدم امکان تشخیص جزئیات شود. ماکزیمم تعداد فریم قابل انتقال با استاندارد تلویزیونی PAL (مورد استفاده در ایران) 25 فریم در ثانیه است. این تعداد فریم می تواند یک تصویر زنده با کیفیت را برای شما تضمین کند. تعداد فریم تصاویر یکی از خصوصیات مهم دستگاه های DVR و دوربین های شبکه است. طبیعتا هرچه تعداد فریم تصاویر این دستگاه ها بیشتر باشد کیفیت آنها بالاتر خواهد بود.

60fps vs 120fps

تاثیر تعداد فریم ها در رزولوشن

همانطور که مستحضر هستید هر چه میزان رزولوشن تصویر بالاتر می رود پردازشگر زمان بیشتری را صرف پردازش تصاویر می کند. با توجه به میزان قدرت پرداشگر دوربین مداربسته می توانید تعداد فریم در ثانیه را تنظیم کنید. در صورتی که می خواهید تصاویری با رزولوشن بالا را ثبت کنید باید تعداد فریم هایتان را کاهش دهید تا پردازشگر بتواند به خوبی تصاویر را پردازش کند. لازم به ذکر است که هر چقدر رزولوشن و یا کیفیت تصویر بالا باشد فضای بیشتری را در فضای ذخیره سازی اشغال می کند.

image

تاثیر تعداد فریم ها در پهنای باند

همانطور که مستحضر هستید هرچه نرخ فریم تصاویر ضبط شده در یک ثانیه بیشتر باشد حجم تصاویر ضبط شده نیز بیشتر خواهد بود و برای انتقال اطلاعات با حجم بالا به پهنای باند بیشتری نیاز خواهیم داشت.
فریم ریت (Frame Rate/فریم در ثانیه) بر روی پهنای باند تأثیر گذار است. اما این اثر برای کدک های پیشرفته، نظیر H.264 به نسبت کمتر است. بنابراین، اگر فریم ریت را ده برابر افزایش دهید، افزایش پهنای باند مصرفی بسیار کمتر و تنها سه تا پنج در برابر خواهد شد. این امر یکی از مسائلی است که معمولا تصور اشتباهی در این صنعت در مورد آن وجود دارد. فشرده سازی بین فریمی دلیل کمتر بودن نسبت افزایش پهنای باند است. چرا که نیاز به پهنای باند را برای بخش هایی از صحنه ها، که در فریم ها مشابه باقی می مانند، کاهش می دهد.

cctv image

تاثیر فریم در ثانیه FPS و سرعت شاتر Shutter speed

بعضا افراد فکر می کنندنرخ فریم موجب تار شدن تصاویر می شود در حالی که عامل موثر بر تار شدن تصویر سرعت شاتر است. هرچه سرعت شاتر دوربین مداربسته شما بیشتر باشد تصاویر واضح تری خواهید داشت و بلعکس اگر سرعت شاتر دوربین مداربسته شما آهسته باشد در تصویر تاری ایجاد  می شود و ممکن است چند فریم را از دست بدهید. در صورتی که در تصاویر ثبت شده تاری دیدید بهتر است تنظیمات سرعت شاتر را چک کنید زیرا نباید فریم بر ثانیه از تعداد نوردهی برثانیه بیشتر باشد.

shutter speed in cctv

تفاوت فریم در ثانیه FPS و نرخ تازه سازی Refresh rate

در تولید ویدئو، گاهی اوقات نرخ فریم (فریم در ثانیه)با نرخ تازه سازی (Refresh Rate) اشتباه گرفته می شود. نرخ تازه سازی بر حسب هرتز (هرتز) اندازه گیری می شود. همچنین با توجه به معماری دستگاه نمایشگر متفاوت است. به عنوان مثال، اگر دستگاه دارای نرخ رفرش 60 هرتز باشد، به این معنی است که صفحه نمایش در هر ثانیه 60 بار خود را تازه می کند تا لرزش را جبران کند. این معیار عملکرد نباید با نرخ فریم اشتباه گرفته شود، که به سادگی توضیح می‌دهد که منبع ویدیو چند بار در ثانیه یک فریم جدید ارسال می‌کند.

نیاز به یک دوربین مداربسته دارید؟ با سام ایران تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ثبت نام همکاری

برای ثبت نام همکاری و بهره مندی از تخفیفات ویژه یلدایی فرم زیر را تکمیل نمایید.