نیاز به راهنمایی دارید؟

قوانین و الزامات نصب دوربین مداربسته

شرایط و مقررات نصب دوربین مداربسته با توجه به مکان و فرد درخواست دهنده متفاوت است. این تفاوت از لحاظ ارتباط با محل مورد نظر می باشد. به صورت کلی هر فرد می تواند با رعایت کردن چند قانون، از سیستم های امنیتی استفاده کند.

البته توجه داشته باشید که برای برخی از مکان ها مثل محیط های کاری، مشاعات ساختمان ها، آسانسور و … اصول و قوانین مشخصی تبیین شده است. همچنین برای حفظ حریم خصوصی اشخاص هنگام نظارت بر مکان های مختلف، لازم است قوانینی در نظر گرفته شود.

مقررات نصب دوربین مداربسته

پیش از آنکه بدانید در چه مکان هایی الزام نصب دوربین مداربسته وجود دارد، باید بدانید که مقررات نصب دوربین مداربسته چیست. در حالت کلی، نصب دوربین مدار بسته منع قانونی ندارد ولی باید شرایط نصب آن رعایت شود. مکان هایی که مجاز هستند تا از سیستم های مدار بسته استفاده کنند، بنابر قانون باید برای نصب و راه اندازی از برچسب یا تابلو اطلاع رسانی استفاده نمایند.

الزامات نصب دوربین مداربسته در اماکن مختلف

* نصب دوربین های امنیتی در آپارتمان ها

نصب دوربین مداربسته در فضای داخلی ساختمان از نظر اخلاقی و قانونی زمانی مجاز است که همه اعضای خانواده از وجود دوربین مداربسته در خانه اطلاع داشته باشند. همچنین باید به اشخاص متفرقه و مهمانانی که در آن خانه رفت و آمد دارند، اطلاع رسانی شود. باید بدانند که مکان مورد نظرشان توسط دوربین های امنیتی تخت نظر است. استفاده از سیستم های امنیتی در فضا های شخصی مثل حمام و سرویس بهداشتی اخلاقی نیست. اگر شما نیز به الزام نصب دوربین مداربسته در آپارتمان ها تاکید دارید، لازم است اقداماتی انجام دهید.

برای نصب دوربین مدار بسته در مشاعات ساختمان های مسکونی مثل پارکینگ، حیاط و …. تایید کتبی یکی از عضو های مجمع یا هیئت مدیره ساختمان ضروری است. اگر مجمع ساختمان این موضوع را تایید کند نظر آن بر نظر مفرد ساکنان ارجعیت بیشتری دارد. به طوری که اگر هر یک از اعضای ساختمان بخواهند مانع نصب دوربین شوند، هیئت مدیره می تواند با دریافت مجوز کتبی نصب دوربین را انجام دهد.

* نصب دوربین های امنیتی در اماکن عمومی

نصب سیستم های امنیتی در مکان های عمومی و محیط هایی که افراد مختلفی از آن جا عبور می کنند ممنوع نیست. بدین ترتیب شما می توانید دوربین ها را در فروشگاه ها، مراکز خرید و حتی بزرگراه ها نصب کنید. البته برخی از محیط های عمومی از لحاظ امنیتی، حساسیت دارند. این مکان های حساس شامل محیط های نظامی، سفارت خانه ها و غیره می باشد.

همچنین الزام نصب دوربین مداربسته در کوچه نیز وجود دارد. کوچه زیر مجموعه ای از محل های عمومی با تردد کمتری از افراد در مقایسه با مجتمع های تجاری و سالن های همایش است. البته به یاد داشته باشید که اطلاع رسانی باید در چنین شرایطی نیز انجام شود.

لازم است به افرادی که در کوچه ساکن هستند تا آنهایی که فقط عبور می کنند، نیز اطلاع رسانی صورت بگیرد. برای این منظور استفاده از تابلو های تصویری مربوط به دوربین مداربسته بهترین گزینه است. همچنین دوربین های نصب شده نباید به ساختمان های مجاور اشراف داشته باشد.

* نصب سیستم امنیتی در اماکن خصوصی

برخلاف اماکن عمومی، نصب دوربین در اماکن و محیط های خصوصی از حساسیت بیشتری برخوردار می باشد. در حالت کلی باید گفت که دوربین های مداربسته نباید به حریم خصوصی افراد وارد شوند. محیط های خصوصی شامل محیط داخلی منازل مسکونی، اتاق رختکن، اتاق خواب و … می باشد. نصب دوربین مداربسته در این گروه محیط ها، تنها با داشتن مجوز رسمی و در زمان کوتاه امکان پذیر است. الزام نصب دوربین مداربسته در مکان های خصوصی می تواند تا حدودی از سرقت جلوگیری کند. همچنین اطلاع رسانی به افراد ساکن و یا افرادی که به آن محیط ها رفت و آمد دارند نیز ضروری است.

* نصب دوربین مداربسته به صورت مخفی

نصب دوربین های مداربسته در هر مکانی اعم از خصوصی یا عمومی، محیط های تجاری و … بدون مجوز رسمی غیر قانونی است. بدین ترتیب اگر شکایت شخصی علیه شما وجود داشته باشد، سبب جریمه های خاص و حتی پیگرد قضایی خواهد شد. برای دریافت مجوز نصب دوربین مداربسته مخفی یا نصب دوربین در اماکن غیر مجاز باید شکایتی تنظیم کنید. این شکایت می تواند به واسطه تخریب اموال، تهدیدات امنیتی و یا ضروری بودن نصب این تجهیزات تنظیم شود. سپس شکایت حاصل را به نیروی انتظامی یا مراجع قضایی ارائه دهید. در نهایت لازم است تا برای اخذ مجوز، به صورت رسمی اقدام کنید.

* نصب دوربین در محیط کاری و ادارات

نصب دوربین در محیط های کاری به صورت قانونی و با رعایت ضوابط، نقش مثبت و مفیدی خواهد داشت. حفظ امنیت افراد در محل کار، افزایش بهبود راندمان کاری کارمندان، جلوگیری از سوء رفتار، رعایت قوانین، نظارت بر بهداشت و سلامت کارکنان و … از جمله اهداف الزام نصب دوربین مداربسته در محیط های کاری است. برای پیشگیری از بروز تنش و ناراحتی میان کارکنان، کارفرما می تواند اطلاعاتی را قبل از نصب دوربین مداربسته در محیط کار، در اختیار کارمندان قرار دهد.

نیاز به یک دوربین مداربسته دارید؟ با سام ایران تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ثبت نام همکاری

برای ثبت نام همکاری و بهره مندی از تخفیفات ویژه یلدایی فرم زیر را تکمیل نمایید.