نیاز به راهنمایی دارید؟

کابل SFTP چیست و تفاوت آنها با سایر کابلها

در دوربین های مداربسته تحت شبکه، اطلاعات از طریق کابل شبکه انتقال می یابد. هر یک از این کابل ها از نظر عایق بندی یا محافظ  به انواع کابل FTP, UTP, SFTP, STP و .. تقسیم بندی می شوند. بنابراین انتخاب نوع کابل شبکه در کیفیت ارسال تصاویر بسیار تاثیر گذار است. اگر کابل بدون کیفیت انتخاب شود ممکن است تصاویر دارای نویز بوده و جزئیات در آن قابل مشاهده نباشد. کابل شبکه SFTP از کاربردی ترین کابل های مورد استفاده در دوربین های مداربسته است.

کابل SFTP و ساختار آن

نام SFTP مخفف Screened Fully Shielded Twisted Pair به معنای زوج های به هم تابیده تماما غلاف دار است. از کابل SFTP برای ارتباطات شبکه اترنت استفاده می شود. شاید جالب باشد بدانید که ساختار کابل SFTP چیست و چگونه در ارسال سیگنال و تصاویر از تاثیر نویز جلوگیری می کند. کابل SFTP دارای یک روکش فلزی اضافی برای کاهش اثر پارازیت است. لایه های این کابل عبارت است از چهار زوج سیم که به وسیله جدا کننده پلاستیکی از هم جدا شده است. دور این زوج سیم ها به ترتیب با یک ورق آلومینیومی، توری فلزی و سپس یک روکش پلاستیکی پوشیده شده است. کابل های SFTP به دلیل حداکثر محافظت می توانند سریعترین انتقال را انجام دهند.

رایج ترین نوع محافظ های کابل شبکه

1-کابل شبکه STP: مخفف عبارت Shielded Twisted Pair است و به کابل هایی گفته می شود که زوج سیم های به هم تابیده شده، کاور یا شیلد دارند. شیلد ممکن است دور خود سیم های زوجی، دور کل سیم ها و یا دور چهار تا از سیم ها باشد.

2-کابل شبکه  FTP: کابل FTP مخفف عبارت Foiled Twisted Pair است. در این نوع کابل، به جای شیلد از فویل آلومینیومی استفاده شده است. مقاومت کابل FTP نسبت به کابل UTP در برابر نویز و پارازیت بالاتر است.

3-کابل شبکه UTP : کابل UTP یا Unshielded Twisted، زوج به هم تابیده بدون شیلد است. این کابل ها در شبکه های اترنت کاربرد دارند. از آنجایی که این کابل ها از شیلد و محافظ برخوردا نیستند، نسبت به سایر کابل های شبکه، نویز و پارازیت بیشتری را دریافت می کنند. از این کابل ها اغلب در محیط هایی استفاده می شود که نویز کمتری دارند.

انواع کابل شبکه STP یا شیلد دار

کابل شبکه SF/FTP: در این کابل ها شامل محافظ بافته شده و فویل دور سیم ها بوده و هر جفت سیم نیز فویل دارند. از این کابل ها در شبکه هایی که امنیت بالایی دارند استفاده می شود. کابل SF/FTP گران ترین نوع کابل شبکه است.

کابل شبکه F/FTP: این کابل ها شامل یک فویل دور هر جفت سیم و یک فویل دور کل سیم ها هستند.

کابل شبکه SF/UTP: کابل شبکه ای که یک فویل و یک شیلد بافته شده کلی به دور مجموع زوج های تابیده شده آن قرار دارد. هیچ گونه شیلدی روی تک تک زوج های آن وجود ندارد.

کابل شبکه F/UTP: در این کابل ها، کل سیم ها توسط یک فویل پیچیده شده اند.

کابل شبکه SFTP: در SFTP زوج سیم های تابیده هر کدام به صورت جداگانه با فویل پوشش داده شده اند و کل این سیم ها با شیلد بافته شده محافظت می شوند. معمولا در محیط های صنعتی از این گونه کابل ها استفاده می شود تا هیچ گونه نویزی در شبکه به وجود نیاید.

کابل شبکه S/FTP: این کابل SFTP از یک فویل که به دور هر جفت سیم پیچیده شده و هم چنین یک شیلد که دور چهار جفت سیم وجود دارد، تشکیل شده است.

کابل شبکه S/UTP: در این کابل ها یک شیلد دور چهار جفت سیم یعنی کل کابل ها قرار دارد.

کابل شبکه U/FTP: در این نوع کابل های شبکه، یک فویل به دور هر جفت سیم به هم تابیده شده پیچیده شده است.

تفاوت کابل شبکه SFTP و UTP

در توضیحات قبل بررسی کردیم که کابل SFTP چیست و چه کاربردی دارد، در اینجا به تفاوت کابل UTP و SFTP می پردازیم. در کابل UTP زوج های به هم تابیده لایه محافظ  ندارند، در حالی که SFTP از کابل هایی تشکیل شده است که علاوه بر لایه محافظتی به واسطه شیلد و فویل پوشیده شده اند. مهم ترین تفاوت های کابل شبکه UTP و SFTP، پوشش های محافظتی آن ها است. وجود شیلد در کابل SFTP باعث شده که این کابل ها تداخل سیگنال کمتری داشته باشند، این در حالی است که عدم وجود شیلد در کابل شبکه UTP این قابلیت را تا حد زیادی کاهش می دهد. کابل های UTP با قیمت پایین تری نسبت به کابل های SFTP، در بازار عرضه می شوند.

طبقه بندی کابل های شبکه براساس فرکانس

میزان فرکانس قابل پشتیبانی در انواع کابل های شبکه متفاوت است. به همین دلیل حجم اطلاعات قابل انتقال نیز متفاوت است. طبقه بندی کابل های شبکه براساس فرکانس، با استفاده از دسته ها یا Category ها انجام می شود که در فرم همگانی آن ها را با CAT می شناسند.

CAT-3این کابل می تواند حداکثر از فرکانس 10 مگاهرتزی پشتیبانی می کند که این امکان را می دهد که تا 10mbps انتقال اطلاعات انجام شود.

CAT-5این کابل می تواند حداکثر از فرکانس 100 مگاهرتزی پشتیبانی می کند که امکان انتقال اطلاعات تا 100mbps را برای آن فراهم می کند.

Cat-6این کابل در ابتدا تنها قادر بود تا 250 مگاهرتز فرکانس را پشتیبانی کند. اما امروزه زیر مجموعه های جدیدی از این کابل ها به بازار عرضه شده اند که فرکانس های بالاتری را پشتیبانی می کنند. زیر مجموعه های جدید این کابل ها که با نام CAT-6e و CAT-6a هستند، می توانند تا حداکثر فرکانس انتقال 500 تا  650 مگاهرتز را نیز فراهم کنند.

CAT-7: این کابل حداکثر می تواند از فرکانس 600 مگاهرتزی پشتیبانی کند که امکان انتقال اطلاعات تا 10Gbps را برای آن فراهم می آورد.

کابل شبکه در سیستم های دوربین مداربسته

در سیستم دوربین های مداربسته معمولا از طیف محدودی از کابل های شبکه استفاده می شود. برای محیط های داخلی و اداری معمولا از کابل CAT-6 UTP استفاده می شود. هم چنین برای محیط های بیرونی یا مسیرهایی که امکان ضربه خوردن به کابل وجود دارد از کابل CAT-6 SFTP استفاده می شود. در صورتی که پهنای باند تصاویر دوربین های مداربسته زیاد باشد ممکن است کابل CAT-7 مورد استفاده قرار بگیرد.

نیاز به یک دوربین مداربسته دارید؟ با سام ایران تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ثبت نام همکاری

برای ثبت نام همکاری و بهره مندی از تخفیفات ویژه یلدایی فرم زیر را تکمیل نمایید.