نیاز به راهنمایی دارید؟

معرفی دوربین مداربسته با قابلیت شمارش افراد People Couning

همه ما با واژه دوربین مدار‌بسته و کاربرد آن آشنا بوده و آن را در مکان‌های مختلف، به‌خصوص فروشگاه‌ها دیده‌ایم. دستیابی به آمار دقیقی از میزان تردد و شمارش مشتریان و همچنین کارکنان مراکز اداری، تجاری و … در ساعات مختلفی از شبانه روز می تواند به نحوه مدیریت و ارائه خدمات متناسب با نیاز مشتریان و کنترل فعالیت های پرسنل کمک شایانی کند. همچنین وقوع حوادث طبیعی یا غیر مترقبه مانند زلزله، آتش سوزی، جرم و جنایت و … نیز بر لزوم نصب سیستم های دارای قابلیت پردازش تصویر به منظور نظارت بر رفت و آمد در مراکز تجاری بزرگ می افزاید.

هوشمند شدن دوربین‌های مدار‌بسته تأثیرات مثبتی در مدیریت بهتر کسب‌و‌کار‌ها به وجود آورده است. برای درک بهتر موضوع تصور کنید مدیر یک شرکتی هستید که برای تصمیم‌گیری‌های مختلف، نیاز به یک‌سری از اطلاعات درباره رفتار مشتریان دارید؛ مثلا لازم است بدانید در چه ساعتی از روز افراد بیش‌تری به شرکت شما مراجعه می‌کنند تا بر اساس آن، درک بهتری از رفتار مشتریان داشته و برنامه‌ریزی درستی برای رشد و پیشرفت شرکت داشته باشید.

عکس دوربین مداربسته با تکنولوژی شمارش افراد

 با استفاده از هوش مصنوعی در دوربین‌های مدار‌بسته، تحول عظیمی در صنعت این تجهیزات به وجود آمده است که کمک زیادی به ارگان‌های مختلف می‌کند. مثلا بانک‌ها برای بهبود ارائه خدمات، فروشگاه‌ها برای بهبود روند بازاریابی و فروش، پارکینگ‌ها برای مدیریت ماشین‌ها و… می‌توانند از این ابزار کاربردی استفاده کرده و با رصد مراجعه‌کنندگان، به بهبود وضعیت کمک کنند.

با تکنولوژی شمارش افراد مدیریت بهتر کنید

یکی از ویژگی‌های جذابی که به دوربین‌های مدار‌بسته اضافه شده، قابلیت شمارش افراد یا People Counting است؛ به این صورت که هر تعداد نفری که از جلوی دوربین مداربسته رد می‌شود را شمارش می‌کند. جالب است بدانید که می‌توان برنامه منحصر‌به‌فردی را تنظیم کرد تا در ساعات مشخصی از شبانه‌روز تعداد نفرات را ثبت کند یا فقط افراد بزرگسال را شمارش کند. چند دلیل اصلی برای بکارگیری این تکنولوژی عباتنداز:

  • سرعت بخشیدن به جمع آوری اطلاعات
  • کسب اطلاعات دقیق از میزان تردد افراد
  • کمک به شناخت درست مشتریان
  • بهینه سازی شیوه توزیع پرسنل
عکس دوربین مداربسته با تکنولوژی شمارش افراد

نحوه عملکرد شمارشگر افراد

  1. ورودی ها و مناطق وسیع را می توان با اتصال چندین دوربین سقفی پوشش داد.
  2. ابتدا دوربین مدار بسته حرکات افراد را دنبال می کند.
  3. سپس دوربین به نرم افزار شمارنده متصل شده و با دقت بسیاری بالایی تعداد افرادی را که از منطقه مورد نظر عبور می کنند تشخیص داده و ثبت میکند.
  4. سپس اطلاعات بدست آمده به کامپیوتر مرکزی از طریق کابل، شبکه داخلی، اینترنت و … منتقل می شوند.
  5. افراد با عبور از منطقه مورد نظر با توجه به جهت حرکتشان شمارش می شوند که می تواند از بالا، پایین، چپ یا راست باشد و بستگی به تنظیماتی که خودتان انجام داده اید دارد.
  6. در صورت لزوم می توانید برای بهینه سازی عملکرد دوربین و افزایش دقت شمارش، تنظیمات دستگاه را برای ورودی های مختلف تغییر دهید. برای مثال در ورودی هایی که نور کم است و سایه ها مانع از شمارش دقیق می شوند و یا تراکم جمعیت در محل زیاد است می توانید دقت و حساسیت نرم افزار را افزایش دهید.
عکس دوربین مداربسته با تکنولوژی شمارش افراد

الگوریتم شمارش افراد

در ابتدا دوربین شروع به بررسی پیکسل به پیکسل تصویر بین دو فریم متوالی می کند. برای اینکه دوربین بتواند حضور فرد را تشخیص داده و ردیابی کند ابتدا باید بتواند حرکت را در تصویر تشخیص دهد. الگوریتم های خاصی در داخل نرم افزار شمارشگر تعریف می شوند که داده های آن می تواند بر اساس ویژگی های ظاهری یک انسان باشد. برای مثال داشتن دو دست، دو پا و یا اندازه عرض شانه ها که هر کدام به صورت جداگانه برای نرم افزار تعیین گردیده تا دوربین بتواند افراد را از سایر سوژ ها و اشیا تشخیص داده و عمل شمارش را به درستی انجام دهد.

عکس دوربین مداربسته

ودر آخر…

همانطور که می دانید هر فناوری دارای میزانی از درصد خطا است. نرم افزارهای شمارش گر افراد یا People Counting در دوربین های مدار بسته ای که تاکنون به بازار آمده اند دارای دقت و حساسیت نزدیک به 98 درصد می باشند. دوربین های مداربسته زیادی با برند های مختلف دارای این قابلیت هستند اما می توان گفت برند های هایک ویژن، داهوا ، بوش و اکسیس از جمله بهترین برندهای تولید کننده دوربین های نفر شمار هستند.

نیاز به یک دوربین مداربسته دارید؟ با سام ایران تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ثبت نام همکاری

برای ثبت نام همکاری و بهره مندی از تخفیفات ویژه یلدایی فرم زیر را تکمیل نمایید.